lauantai 26. maaliskuuta 2011

Kampanjointi sosiaalisessa mediassa


"Annin tarina" -videosta alkaneet keskustelut ovat herättäneet minut miettimään kampanjointia sosiaalisessa mediassa. Olemme saaneet asiasta tehokkaan oppitunnin.
Kampanjalla tavoitellaan useimmiten suurta näkyvyyttä. Näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa saadaan sillä, että muut alkavat levittää linkkiä kampanjaasi ja näin tuovat ihmisiä sivuillesi. Nuotta -lehden kampanjavideon linkki ei ilmestynyt Facebook-seinälleni kertaakaan kampanjan tukijoiden julkaisemana. Kampanjasta ärsyyntyneiden ihmisten julkaisuja sen sijaan oli niin monia, että linkki pysyi koko viikon ajan uutisvirrassa.
Kampanjaa voidaan siis pitää varsin onnistuneena sen järjestäjien näkökulmasta: kaikki tulivat asiasta tietoiseksi. Erityisesti järjestäjien tulisi olla kiitollisia jokaiselle, joka laittoi linkin jakoon.
Oppitunnin voisi siis tiivistää näin: Jaa vain linkkejä, joita toivot ihmisten katsovan. Jos vastustat jotain asiaa, vaikene siitä sosiaalisessa mediassa. Maltti on valttia, tässäkin asiassa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti